Typiske fejl du begår, når du netværker

Når man netværker, handler det om at uddele visitkort, tale som et vandfald og kende så mange som muligt. Hvis du er enig, så læs med her. For du har meget at lære!

Det handler ikke om at kende flest

En udbredt misforståelse er, at det største netværk er det bedste. Men sandheden er, at det er begrænset, hvor mange relationer man som menneske kan forholde sig til. Med andre ord får du ikke meget ud af at drøne fra det ene netværk til det andet for at skabe relationer. Du skal nemlig også have tid til at pleje relationerne. Så vælg det rigtige netværk og brug dine kræfter på dét.

En god netværker kan godt være introvert 

En anden misforståelse er, at kun udadvendte personer kan netværke. Men det handler ikke om at være god til at tale, men i stedet om at give andre det bedste indtryk af dig selv. En meget udadvendt type kan nemlig godt virke lidt andmasende på andre, ligesom det virker påduttende, hvis du efterlader en stor stak visitkort eller brochurer på bordet. Det giver ofte et meget bedre indtryk, hvis du er rolig, detaljeorienteret og sympatisk at tale med og holder igen med din salgstale. Spørg i stedet ind til modparten, hvad de laver og brænder for – eller har gjort sig af erfaringer.

Netværket er ikke til for din skyld

En klassisk fejl er også, at folk kun prioriterer netværket, når de selv har brug for hjælp. Men det duer ikke at netværke på bagkant – det svarer til at have en opsparing, hvor man kun vil hæve, men aldrig sætte penge ind.  Alt for mange tænker: Hvad får jeg ud af det? Men tænker ikke på at pleje og udvikle deres relationer. Så hav i stedet en “pay it forward”-tankegang, og del gavmildt ud af din viden. Så skal dit netværk nok hjælpe dig, hvis du en dag får brug for det.

Del ud af din ros og viden

Det er også udbredt, at folk faktisk får hjælp til at løse en opgave, finde job eller få anbefalinger, men glemmer at sige tak. Er du en af dem, så bliver dit netværk ret hurtigt træt af dig, fordi de ikke oplever, at det bliver værdsat. Så husk at sige tak og give tilbage, når du kan. Det gælder også, hvis du har viden, gode tip eller erfaringer, andre kan få gavn af. Det modsatte er nemlig en rigtig dårlig netværksstrategi. For viden er en af de ressourcer, der bare bliver mere af, hvis vi deler ud af den.

/ritzau

Udgivet d. 15. maj 2018