-Vi elsker at netværke

Friis Rengøring er skabt af hårdt arbejde, bløde værdier og fast overbevisning om, at det er aktive netværk, der skal drive forretningen

De er uundværlige i enhver virksomhed, men ofte er rengøringsleverandørerne de samarbejdspartnere, man sjældent ser, fordi de har taget tørnen, inden andre bare er nået til at stille vækkeuret. Når det gælder Friis Rengøring går det dog nok ikke manges næse forbi, at her er virksomhed, som gerne vil være synlig: på arbejdspladserne, i gadebilledet, på fodboldtribuner, golfbaner og i det hele taget hvor mennesker mødes. Og efter over 30 år i forreste linje overtog 2. generation Friis for et år siden anførerbindet, mens stifteren stadig er både sælger og bestyrelsesformand, og nu i øvrigt gerne vil bruge noget mere tid på golfbanerne og i huset i Sydspanien.

Andre Friis (tv) havde arbejdet med alt fra rengøring til driftsledelse inden han for et år siden overtog direktørstolen fra sin far, Søren Friis

Gevir med gennemslagskraft
Det var i 1989, at Søren Friis meddelte sin daværende kone og deres børn, at de nok ikke skulle regne med at se så meget til ham de kommende fem år.

I årene op til, havde han – for at tjene lidt ekstra til røde bøffer og inspireret af en kammerat – suppleret sit arbejde som teknikker på Københavns Hovedbanegård, med rengøringsopgaver. Først vinduespudsning, så kontorrengøring og da en kunde i Nyropsgade manglede en leverandør af både trappevask og viceværtservice til sin erhvervsejendom, blev det starten på virksomheden Friis Rengøring.

– Jeg måtte jo have hjælp til at udfærdige mit første tilbud, for det var helt ukendt land for mig. Men selv om jeg havde et godt, fast job, brændte jeg for at have med andre mennesker at gøre, og jeg var jo allerede vant til arbejde både dag og nat, fortæller Søren Friis.

Den første medarbejder, han ansatte, var naboen Bente, som også satte sig ned og håndtegnede et firmalogo i form af et rensdyr – også kaldet en ren, som naturligvis er symbolet for virksomhedens arbejdsområde.

– Siden har vi tit fået at vide af jægere og andre eksperter, at den mere ligner en ged med en gren i hovedet, end en ren med gevir, men det gør da ikke noget. For den giver anledning til masser af snak og opmærksomhed, og hvad kan man ønske sig mere for sit firmalogo? spørger Søren Friis retorisk.

Forretning med følelser
Kunden fra Nyropsgade er stadig i porteføljen, som nu tæller virksomheder på hele Sjælland, Lolland, Falster og Møn. Antallet af medarbejdere har rundet 100, og arbejdsopgaverne i Friis Rengøring er sammen med maskinparken udvidet betydeligt, og dækker nu alt fra vinduespudsning til skadesservice og drift af ejendomme til servicering både inden- og udendørs.

Efter at have flyttet både erhvervs- og privatadresse nogle gange, flyttede virksomheden for otte år siden igen ’hjem’ til Brøndby, hvor Søren Friis selv tegnede indretningen af kontorer og lager den lejede del af Bravidas ejendom på Park Alle. Her viser to af virksomhedens kendetegn sig tydeligt: En del medarbejdere hedder det samme til efternavn, og sport er en meget væsentlig del af Friis Rengøring.

Mødelokalet hos Friis Rengøring

I mødelokalet pryder en væg-til-væg-fotostat af Brøndby Stadion, og spillertrøjer fra tidligere og nuværende koryfæer udgør en del af udsmykningen i rummet, det udgør både reception og fælleskontor.

Vist er det kærlighed, for Søren Friis er del af sportsgal familie og har været fan af Vestegnenes stolthed i over 40 år. Men det er også forretning. I det blå-gule leben på billederne ser man også gevirerne fra Friis-logoet, og det gør man også på sponsortavlerne i bl.a. flere forskellige golfklubber og hos hospitalsklovnene og Kræftens Bekæmpelse.

Sponsorater er en del af forretningsfilosofien, for med dem kan Friis Rengøring hjælpe sportslivet, støtte personlige hjertesager og samtidigt åbne døre til netværk ’en masse’.

Forretning, følelse og fællesskab følges ad. Også i personalepolitikken, hvor Friis Rengøring tidligt tilbød sine medarbejdere sundhedsforsikringer, og ofte inviterer de ansattes partnere med til fester og sammenkomster.

– Vi elsker at netværke, vi lever af det, og vi gør en dyd af at handle indenfor vores netværk. Hver uge er en af os afsted til et eller flere arrangementer, for hvis man ikke aktiverer sine netværk, kan man lige så godt glemme det. Du skal være der, siger Søren Friis, og tilføjer, at det også ville være utænkeligt, at virksomheden ikke var aktiv i Erhvervssammenslutningen:

– Der glipper ikke ét møde for os, og ofte er det Annette, som deltager i Erhvervssammenslutnings netværksarrangementer, siger han.

Familien fører videre
Og så er vi tilbage ved navnesammenfaldene i Friis Rengøring, hvor Annette Friis er Sørens nuværende hustru og firmaets planlægger. Mie Friis er administrationschef, Sørens svigerdatter og altså gift med Sørens søn, André Friis som her i oktober 2020 kan markere sit første år som administrerende direktør. Han overtog dermed ansvaret for virksomheden få måneder før corona-pandemien lagde landet ned, og lukkede mange af Friis Rengørings største kunder som bl.a. stadions og storcentre ned. Faktisk sendte André hele administrationen hjem allerede dagen før statsminister Mette Frederiksens epokegørende tale den 11. marts.

Ikke desto mindre er der sorte tal på Friis Rengørings halvårsregnskab, ikke en eneste medarbejder er blevet afskediget, og der er masser af fremtidsønsker:

For eksempel at sælge flere opgaver med ’synlig rengøring’, hvor erhvervsrengøringen foregår i dagtimerne, og som gavner – først og fremmest -medarbejdernes ve og vel men også kundens økonomi.

Og så selvfølgelig, at Brøndby IF må komme stærkt tilbage til fordums stortid i Superligaen.

Tekst: Lisbeth Petersen, ODSGARD A/S Fotos: Friis Rengøring og Lisbeth Petersen

Udgivet d. 7. oktober 2020