Her køber kunderne arbejdsro

Flexkapacitet passer telefoner, yder kundeservice og klarer ordremodtagelse og bogføring mv. for 170 meget forskellige kunder. Og modtageren af årets Erhvervspris 2020 ledes af en kvinde, som tidligt erfarede, at hun skulle arbejde enten på gulvet eller på toppen

Når Helene Koers beskriver sin virksomheds udviklingsrejse, sammenligner hun den med et barns; Først er den spæd, og ude af stand til at klare sig selv. Så følger de vilde og frække teenageår, før den er stor nok til at flytte hjemmefra. Og så kommer roen, balancen og evnen til at stå på egne ben.

Den 56-årige ejerleder kommer stadig i Flexkapacitets domicil i Vallensbæk hver dag, for at sikre sig, at ’barnet’ og medarbejderne har det godt. Men den daglige drift har Helene Koers ikke længere fingrene i. I stedet bruger hun bl.a. meget tid og energi på at netværke, hvilket ikke alene tilfredsstiller det ekstroverte iværksættersind, men også sikrer næsten halvdelen af de nye kunder i virksomheden, hun selv har drevet frem siden 1992.

20 telefoner og en baby

Her begyndte hun at passe telefonen for sin mand, Jurjen i hans selvstændige viceværtfirma. Det løste de to problemer, små virksomheder ofte står med: kunderne ringede ikke længere forgæves og Jurjen kunne udføre sine kerneopgaver uden afbrydelser. Derfor opstod tanken om, at andre også kunne være interesseret i sådan en ydelse, men penge havde Helene Koers ikke rigtigt nogen af, så et egentligt telefonomstillingsbord kunne ikke komme på tale.

Efter nogen overtalelse, gik det daværende TDC med til at installere en kraftig kobberledning med mange telefonlinjer til privatbeboelsen, og op på væggen blev der hængt 20 telefoner, som Helene Koers på selvlært blækspruttevis formåede at betjene – i øvrigt samtidigt med at hun ammede sit første barn.

Den første kunde var elektrikeren fra nabolaget, og så gik det slag i slag. Fra den første flytning ud af privaten i 1996 – samtidigt med fødslen af det andet barn –  til byggeriet af kontorhotellet på Bækkeskovvej i 2011. Her arbejder de nu 12 fastansatte medarbejdere primært med Flexkapacitets ’core business’, som er receptionsarbejde med telefonpasning, -omstilling, mailkorrespondance osv. Men også med de nye opgaver, der er kommet til gennem årene, og som spænder fra tidsbestilling hos kiropraktorer, over bogholderi og løn til både kundeservice og ordrebehandling for forskellige webshops.

-Ja, vores medarbejdere tager sig hver dag af mange forskellige spørgsmål om både fuglefrø, sengetøj og byggematerialer, siger Helene Koers, som var blandt de første, der så et marked i at sælge disse serviceydelser til virksomheder af meget forskellige art.

– I mange firmaer er det en balancegang at have det rette antal medarbejdere til opgaverne. Kundehenvendelser skal helst besvares hurtigt, men i f.eks. et vikarbureau er der typisk 300 opkald om mandagen, en tredjedel om fredagen og dobbelt så mange omkring månedsskiftet. Det kræver måske 1,37 medarbejder, og lige netop det, kan vi tilbyde. For nogle virksomheder er vi et supplement, telefonerne bliver stillet om til i spidsbelastninger, for andre udgør vi hele ’receptionen’. Vores kunder betaler efter, hvor mange opkald vi håndterer om måneden, og fælles for dem alle er, at de får en snorlige og effektiv drift og nogle strukturerede arbejdsprocesser, hvor alle kan bruge tiden bedst muligt på deres kerneopgaver, fortæller Helene Koers, og tilføjer:

– Der er vist aldrig nogen, som direkte siger, at de køber arbejdsro, men det er faktisk det, de gør hos os.

De er sjove og agile, de udvikler sig hele tiden, og så er de grønne. Da hele teamet i Flexkapacitet for nogle år siden skulle vælge et logo, blev alle hurtigt enige om frøens kvaliteter både i naturlig udgave og som eventyrfigur. Nu er der frøer overalt i lokalerne i Vallensbæk

Medarbejderne skal være glade for at gå på arbejde

Selv om medarbejderne i Flexkapacitet har omkring 170 kunder at servicere, og skal være ’virksomhedens stemme’ for en fysioterapeut det ene øjeblik og et computerfirma det næste, skal de også have den tid og ro, der er nødvendig for at kunne yde en god kvalitet og være glade for at gå på arbejde hver dag. Det understreger Helene Koers, som i sine yngre dage som rejseleder og stewardesse gjorde sig nogle vigtige erfaringer.

-I de jobs er man nederst i hierakiet, men man er også den, som har den store og direkte kontakt med kunderne. Det samme har man som ejerleder, og da jeg er en både udadvendt og egenrådig type, som føler det hele begynder at stramme, hvis nogen vil bestemme over mig, fandt jeg hurtigt ud af, at jeg enten skal arbejde helt i toppen eller nede på gulvet. For det er dem, som repræsenterer både vores virksomhed og vores kunders virksomheder hver dag, og vi har nogle rigtigt dygtige og gode medarbejdere, som for de flestes vedkommende bliver ved med at arbejde hos os i mange år, siger hun.

Hvor mange år, Helene Koers selv fortsætter som ejerleder i Flexkapacitet, er uvist. For der ulmer en plan om et generationsskifte, der skal forberedes ordentligt. Og udover det er der stadigvæk også administrationen af ægteparret Koers Sundhedscenter i Vallensbæk, hvor 19 forskellige klinikker lejer sig ind, der skal passes. Og alle netværkene. Og måske nogle helt andre, nye ting. For som hun siger:

-Jeg er sådan en, som aldrig går tilbage, kun frem. Og jeg elsker at dygtiggøre mig og have mange kasketter på. Det er det sjoveste.

Tekst: Lisbeth Petersen, ODSGARD A/S Fotos: Flexkapacitet

Udgivet d. 3. november 2020