Fra kold kanvas til salg med slagkraft!

Telefonen forbliver alfa og omega indenfor kommunikation og salg. D. 10. marts havde vi igen besøg af Jacob Elton, der fortalte udstyrede lytterne med nye og konkrete værktøjer til salg over telefon.

Det er ikke så nemt, som det har været. Som sælger er der aldrig nogensinde nogen, der sidder og venter eller glæder sig til dit kald – man er naturligt bagud fra start. Beslutningstagerne er ‘tele-trætte’, og det kan synes uoverkommeligt at skulle ringe folk op. Derfor var fokus på at komme væk fra 80’ernes robot-metoder og frem til i dag, hvor relation og kvaliteten er i højsædet.

Det er ikke nemt, men det kan gøres meget enkelt.

Elton gennemgik 7 konkrete metoder til, hvordan man effektivt kan ændre sin måde at tænke og agere som sælger. Hvis man overholder disse simple men effektive ‘regler’, kan man komme helt udenom at skulle ringe kold kanvas. Herunder kan du se de bedste tips og tricks fra hans oplæg, som lytterne fik med hjem:

Værktøj 1: Drop 80’er metoderne.
Dengang ringede man op, og begyndte at skyde med gode argumenter og skarpe tilbud. Dem der var i den anden end, var mere tilbøjelige til at synes at det var spændende, når nogen pludselig ringede, og ville derfor gerne lytte til dem. Sådan fungerer det ikke i 2022. Inden du ringer skal du derfor lære at kende, researche, og lytte og spørge, når du har vedkommende i røret.

Værktøj 2: Metoden der altid virker!
En af de metoder, der altid virker, er at forme en relation på forhånd – og her kommer LinkedIn ind i billedet igen. Connect på LinkedIn – og tilføj en bemærkning, når du anmoder om at connecte. Så er relationen allerede meget tættere.

Værktøj 3: Sælg i faser.
Sælg i flere faser, så får du flere successer! Husk, at man kun sælger retten til at tage kontakt igen næste gang.

Værktøj 4: Sælg som en læge.
Hvad gør en læge? En læge stiller en omhyggelig diagnose, for at kunne udbedre et problem.

Værktøj 5: Vær et menneske.
Tal til personen i den anden ende, som du ville tale til din ven. Vær aldrig bange for at bringe personligheden ind – det er den, man husker!

Værktøj 6: Tal ikke om jeres produkter!
Jamen, det er jo dem, jeg skal sælge? Sådan tænker du nok – og det gør du forkert i. Oftest står deres problemstilling og udfordring mellem linjerne. Det er den, du skal finde og få dem til at sætte ord på. Det allersidste skridt er, hvordan jeres produkt kan afhjælpe alle deres problemer.

Værktøj 7: De 3 værste sætninger du skal undgå på telefonen..
Der er nogle sætninger, som oftest spærrer ben mere end de gør godt. Undlad at spærre ben for dit salg ved at starte med disse sætninger: “Må jeg forstyrre dig et øjeblik?”, “Forstyrrer jeg?”, “Jeg har et godt tilbud til dig, men jeg skal ikke sælge dig noget!” og “Hej, min ven! Hvordan går det?”.

Det er som altid en fornøjelse at have Jacob Elton på besøg. Der er altid højt humør, konkrete værktøjer og skarpe indsigter med. Se galleriet fra dagen herunder:

Udgivet d. 21. marts 2022