Vinhandler med whiskysans og websucces
Under corona-krisen har flere lokale fået øjnene op for butikken på Hovedvejen, og på nettet boomer salget af bl.a. specialwhiskyer og -rom til hele verden. Ejerne af Kokkens Vinhus måler deres succes på antallet af stamkunder, og får nyttig inspiration fra folk i helt andre brancher i Erhvervssammenslutningen
-Det kan godt være, jeg ikke er den bedste til at læse og skrive, men jeg er god til at smage og rådgive om smag.
Sådan siger Michael Kok, som sammen med sin hustru, Lenette ejer to butikker med fællesnavnet Kokkens Vinhus, den ene på Hovedvejen i Glostrup. Her er der altid – i normale tider uden corona-restriktioner – et par hundrede flasker åbnet, så kunderne kan få smagsprøver suppleret med professionel vejledning om dråberne.
-Nogle kalder det ’service’, jeg plejer at sige, at det er egoisme, for når vi rammer den helt rette smag hos en kunde, ved vi, at vedkommende kommer tilbage, griner Michael Kok.
Det er 15 år siden det – oprindeligt tjeneruddannede ægtepar overtog den første detailhandlen, som dengang lå i Glostrup Centret. Lenette ville gerne noget andet end chefjobbene i restaurationsbranchen, og i første omgang var vinbutikken hendes projekt, mens Michael fortsatte i sit job som salgschef i vinfirmaet HJ Hansen. Men efter et halvt år blev også han fuldtids selvstændig, fire år senere flyttede butikken til Hovedvejen, og i 2015 overtog parret tillige forpagtningen af butik nr. to på Peter Bangsvej på Frederiksberg.Med udviklingen er Kokkens Vinhus da heller ikke længere ’bare’ et rent familieprojekt; I de seneste henholdsvis seks og syv har Mikael Fuglsang på Frederiksberg og Jakob Hill Larsen i Glostrup været kendte ansigter og medvirkende kræfter i rådgivningen og vejledningen af kunderne.
Connoisseur med kunder i Taiwan
Whisky var ikke fra starten et speciale i vinhuset.
-I den butik, vi overtog for 15 år siden, var der otte slags whisky på hylderne. I dag har vi over 800 takket være de sælgere, som kom til os og begyndte at fortælle -og lære os – om destillerier, mærker, smage, nuancer og aftapninger. Det tændte interessen og sansen for whisky, fortæller Michael Kok, og tilføjer:
-Det er stadig vinene, som ’trækker læsset. Med vores egen import er vi samtidigt vores egen næststørste leverandør, så her har vi fingeren på pulsen og holder os interessante og konkurrencedygtige. Men vi adskiller os på whiskyen.
Med så mange varianter, er der i sagens natur en del specialwhiskyer, som i dag giver Kokkens Vinhus et særligt renommé i branchen. Derfor er butikken en af de få, som bliver tilbudt forhandlingen af destilleriernes unikke aftapninger til feinschmeckersegmentet.
Hvis der eksempelvis er afsat 12 flasker til hele det danske marked, får Kokkens Vinhus to -tre af dem til salg. Og de eksklusive flasker bliver hurtigt afsat og sendt videre til f.eks. Taiwan, hvor en del stamkunder bestiller deres ’Scotch’ på nettet direkte fra Glostrup.
Web- og privatsalg øget under krisen
Online-salget har været en naturlig del af vinhandlen fra begyndelsen, men især de seneste år har det taget fart.
Som de mange andre vinhandlere, har ’Kokkens’ længe suppleret salget af de flydende varer med bl.a. chokolade- og lakridsspecialiteter, og coronapandemien har naturligvis også betydet omfattende begrænsninger i det sædvanlige salgsflow.
Væk er pt. receptionsordrerne til erhvervslivet, de store leverancer til fester o.s.v. Men til held for vinhandlere, tilhører de officielt kategorien ’ fødevarebutikker’, og kan derfor holde åbent i de fysiske butikker, og det har betydet fremgang på andre salgskanaler:
-Vores websalg i november og december er tæt på en fordobling. Dels fordi, mange virksomheder har valgt at belønne deres ansatte med vingaver, dels fordi, der er en del lokale borgere, som – nu de alligevel er ude at gå tur – har fået øjnene op for vores fysiske butikker.
Nu, hvor folk ikke kan gå på restaurant, får mange lyst til at forkæle sig selv med gode vine til maden. Og selv om man kan købe vin mange andre steder, kan man ikke få den vejledning om produkterne, vi kan give.
Vi fortæller altid kunderne, at vi kan matche enhver pris på ’en flaske vin’, men vi kan altså ikke sælge en GOD Amarone til 100 kr. Vi ved, hvad der er inde i flaskerne, og kan rådgive efter kundernes specifikke ønsker om smage, dufte og priser, og gennem vores stadigt stigende, egen import er vi blevet ekstra attraktive som vinpartner for det omkringliggende erhvervsliv, pointerer vinhandleren, som også sætter pris på den sparring han selv oplever ved at være medlem af Erhvervssammenslutningen.
Netværk skal dyrkes aktivt
-Når vi færdes i vinbranchen, bliver vi relativt nørdede og snakker hele tiden om vores produkter og forretninger. Tit har vi de samme oplevelser, de samme meninger, vi brokker os over de samme ting og det bliver altså hurtigt ret ensporet. Derfor er jeg meget glad for møderne i sammenslutningen, hvor jeg ser og hører andre mennesker, som måske har nogle af de samme problemstillinger, men som tackler dem på en helt anden måde. Det bliver jeg meget inspireret af, siger Michael Kok og tilføjer:
-Og så er netværket også helt konkret både givende og gavnligt, for pludselig sidder jeg overfor en fagperson, som arbejder med lige præcist dét, jeg står og mangler kompetencer til. Så det er jeg meget glad for, og som det gælder i alle netværk, er det vigtigt, at man dyrker det aktivt og også selv yder noget. Det er ikke nok bare at dukke op og uddele visitkort, hvis man skal have noget ud af det.
Tekst: Lisbeth Petersen, ODSGARD A/S. Fotos: Kokkens Vinhus