Vi har en samhørighed – VESTEGNEN – hvor banalt det så end lyder

Det er væsentlig nemmere at hjælpe andre, når man næsten er naboer, og nemt ”lige at kigge forbi”, når man alligevel er i nabolaget.

Kaare Dehn fra KD Consulting bruger mange timer om måneden på at netværke, og at han har fundet et lokalt netværk, er til stor glæde:

”Det er min opfattelse at alle os, der arbejder på Vestegnen, er naboer. Et lokalt netværk som Erhvervssammenslutningen giver os en fremragende muligheder for at have fælles oplevelser – som er en stor styrke. Det er bare sjovere at handle med lokale, og jeg bidrager gerne til at styrke sammenholdet her på Vestegnen ved at handle lokalt”, siger han.

Og netop de fælles oplevelser er det, der ifølge Kaare fører til forretning:

”De ydre rammer, hvor der skiftevis er morgen- og eftermiddagsmøder, en blanding af decideret netværk og muntre indslag samt virksomhedsbesøg er for mig et godt fundament for at skabe forretning for begge parter. Også de mere ”sociale” arrangementer, hvor vi ligesom smider ’det formelle er af stor kvalitet for mig. Det er her magien sker, og vi får skabt disse fælles oplevelser, som man bare husker næste gang man ser hinanden”, siger han.

Mere end blot økonomisk gevinst

Udover oplevelser er Kaare Dehn meget bevidst om, at det skal være rentabelt at dyrke sit netværk. Og her mener han ikke nødvendigvis en økonomisk gevinst:

”Det handler ikke kun om at sælge, men også om at kunne sparre med andre virksomhedsledere og beslutningstagere og herigennem få gode ideer og handlemåder til at optimere sin egen virksomhed”, siger han.

Det skal naturligvis også på bundlinjen være fornuftigt for Kaare at investerer sine penge og ikke mindst sin tid i at netværke. Og Kaare ved godt, at det kræver hårdt arbejde og engagement:

”Jeg er af den overbevisning, at når jeg tilmelder mig et netværk, så går jeg 100 % ind i det. Jeg værdsætter tilstedeværelsesdelen høj prioritet. Det duer ikke kun at møde op hver 3-4 gang. Det handler om, at jeg skal kende de andre lidt bedre end bare overfladisk. Et sådan kendskab opnås kun ved at deltage ofte og gerne hver gang. Jeg ønsker at skabe en ”genkendelsens glæde”, når vi mødes – også når vi mødes tilfældigt udenfor netværket. At skabe en relation mellem mig selv og de snare medlemmer tager tid og sker ikke fordi, vi blot mødes hver 3 måned”, siger han.

Selvom Kaare kun har været medlem af Erhvervssammenslutningen siden sommeren 2015, har hans engagement allerede givet stor forretningsmæssig bonus:

”Jeg kan uden tøven sige, at ca. 40 % af min nuværende kundeportefølje og dermed omsætning er kommet til fra Erhvervssammenslutningen. Ikke nødvendigvis et samarbejde mellem os som medlemmer, men også som leads til øvrige personer og virksomheder, som havde og har brug for mine kompetencer. Det sætter jeg pris på. Og det viser også meget godt, hvad et stærkt netværk kan, såfremt man vælger at prioriterer det”, siger han.

Men for Kaare er der også kommet andet end kunder ud af netværket:

”Som gennemgående tema i de netværk jeg deltager i, får jeg stor indsigt i de mennesker og virksomheder som deltager ofte. Jeg får en personlig indsigt i det enkelte menneske, hvis vedkommende ønsker at ”åbne” sig. En indsigt i de mennesker og deres virksomheder, og hvordan jeg kan hjælpe dem, er for mig vigtigt, når jeg skal ”sælge” dem til potentielle kunder”.

Udnyttelse er en ren gave

Kaare Dehn er ikke bleg for at sige, at han ’udnytter’ de andre medlemmer, lige så vel, som de udnytter ham:

”Sparring og vidensdeling er super vigtigt. I Erhvervssammenslutningen er det heldigvis tilladt og helt legalt at spørge ind til hinandens ”forretningshemmeligheder” uden at der bliver kigget skævt til en. Det giver mig nye muligheder for at udvikle mig. Jeg har fået etableret kontakt til personer, som gerne vil hjælpe og sparre inden for mit kompetenceområde – og i særdeleshed der, hvor jeg ikke selv er så stærk. Jeg har fået mange tilkendegivelser om – du ringer bare så finder vi ud af det – hjælp”.

”Jeg har som nævnt fået meget forretning ud af netværket, men jeg vil rigtig gerne give en masse tilbage. Så jeg håber at kunne bibringe og tilbyde mine netværksvenner nogle potentielle kunder og samarbejdspartnere, når muligheden foreligger. En adfærd jeg sætter meget højt og prioritere i forreste række. At blive bedre til at give er for mig en stor gave, og jeg ønsker mig altid store gaver”.

kaare
Kaare Dehn er indehaver af KD Consulting, som hjælper virksomheder med økonomiske og administrative opgaver. Læs mere her www.kdconsulting.dk
Udgivet d. 18. marts 2016