Personlig branding

Det var Dorthe, det var Didrik, det var DIG

Du efterlader hele tiden indtryk hos andre, og du huskes især for, hvordan andre oplever sig selv sammen med dig både på det personlige og det professionelle plan. Det er altså ikke længere nok bare at ‘være til’. Og det siges endda, at vores forudsætninger er ved at være så ens, at det, der skiller os mest er vores personlighed. Personlig branding er derfor blevet et must! Vi skal med andre ord være bevidste om den offentlige gengivelse af vores personlighed og færdigheder i en sådan grad, at det fremmer vores mål bedst muligt.

Men personlig branding er en træningssag, og det er en disciplin, du ikke kun bruger, når du netværker, men som du derimod skal være bevidst om i alle situationer. Opbygningen af dit personlige brand skal derfor foregå efter en personlig plan, hvor både strategi, mål og udvikling er fastlagt. Og ved at øve dig om og om igen ved messer, udstillinger, møder eller arrangementer kan du med tiden opnå det udbytte og signal i forhold til det personlige brand, du ønsker.

4 gode tips til personlig branding

Der er nogle enkle råd inden for personlig branding, som du kan gøre brug af for at forbedre dit personlige image.

1. Start med at tage stilling til: Hvem er du? Hvad står du for? Hvad vil du gerne genkendes på? Hvilke principper og værdier er vigtige for dig? Hvad vil du bidrage med og hvordan?  Undersøg hvad andre stærke personligheder gør, og vurdér om du kan byde ind med noget helt unikt. Måske er der ikke andre inden for netop dit fag, der gør sig bemærkede, og så er det jo (næsten) lige til. Er der derimod mange, der kæmper om opmærksomheden, kan det være en noget mere langsitet opgave at finde ud af, ”hvem du er”. Men uanset hvad udgangspunktet er, kræver skabelsen af dit personlige brand en struktureret indsats.

2. Når du har styr på punkt 1, skal du dele ud af din viden og erfaring, så det kommer andre til hjælp. Ved at dele dine erfaringer, kan du med tiden blive en vigtig kilde til viden inden for netop dit specialområde. Det kan hurtigt føre til, at du bliver kendt i de rette kredse, som ’go to guy’, hvilket har en enorm reklameværdi for dig og din virksomhed – især den dag pressen ringer og vil bruge dit ekspertudsagn.

 

3. Vær aktiv – hele tiden. Du kan nemlig hurtigt ryge i glemmebogen. Det er ikke nok at have en profil på LinkedIn, du aldrig bruger eller en blog du skriver på i ny og næ. Du skal derfor hele tiden gøre omverden opmærksom på din eksistens og holde den opdateret på de aktiviteter, som du arbejder med, engagerer dig i eller står for. Skriv løbende pressemeddelelser, debatindlæg og blogindlæg, hvor du forholder til konkrete begivenheder inden for din branche, vær aktiv i online netværksgrupper og gå til netværksmøde så ofte, du kan.

 

4. Der findes ingen ende på det personlige brand. Det er jo ikke sikkert, dit personlige brand gør sig lige så godt om 1 år, som det gør i dag. Du skal derfor evaluere din indsats med jævne mellemrum for at sikre, at du bevæger dig i den rigtige retning.
God fornøjelse med dit personlige brand!