I samarbejde med Erhvervsforum Høje-Taastrup holder vi netværksmøde i City 2, hvor Forbrugerombudsmanden holder oplæg omkring spam og tilbudspriser.

Du har sikkert selv prøvet at få mails, hvor firmaer, du ikke kender, tilbyder deres ydelser eller produkter. Måske har du også selv sendt en? Det skal du passe på med; det kan blive dyrt, rigtig dyrt! Og hvordan er det nu med før-og-nu-priser? Eller forskellige priser på samme produkt i en fysisk butik og i butikkens webshop – er det egentlig OK?

Alt det – og meget mere – bliver vi klogere på, når to af Forbrugerombudsmandens eksperter stiller op til netværksmøde.

Her vil chefkonsulent, Karen Søndergaard, komme ind på ”uanmodet henvendelse, herunder spamreglerne”, mens chefkonsulent, Eva Sjøgren, tager sig af prismarkedsføring – herunder “før-og-nu priser”.

Spam pr. mail eller sms
Uanset om du er forbruger eller erhvervsdrivende, kan du klage til Forbrugerombudsmanden, hvis du har modtaget markedsføring via mail, sms eller anden elektronisk post, som du ikke har bedt om. Det er spam, når du elektronisk modtager henvendelser med markedsføring fra virksomheder, som du ikke har givet tilladelse til at kontakte dig.

Forbrugerombudsmanden modtager cirka 20.000 spamklager om året. De kan ikke nå at behandle alle, men i grovere tilfælde vurderes, om Forbrugerombudsmanden skal indgive politianmeldelse med henblik på at få virksomheden idømt en bøde, eller om der skal ske andre tiltag.

Er du selv ved at planlægge en markedsføringskampagne, kan du på forhånd få Forbrugerombudsmandens vurdering af, om materialet er lovligt.

Markedsføring på prisen
Hvor lang tid må et ophørsudsalg vare? Må du sætte dine priser yderligere ned i en udsalgsperiode, fx i en ”slutspurt”? Må du bruge ordet ”tilbud” uden at sammenligne med normalprisen eller oplyse besparelsen? Prismarkedsføring kan være en jungle – både for forretninger og forbrugere. Eva Sjøgren kommer ind på nogle af de mest gængse overtrædelser, og hvad konsekvenserne kan være. En af de hyppige henvendelser er om ophørsudsalg, der bare fortsætter og fortsætter.

– Betegnelsen “ophørsudsalg” må kun benyttes, hvis der er sikkerhed for, at forretningen lukker. Der er ikke nogen begrænsning for, hvor længe et ophørsudsalg må vare, men efter tre måneder skal indehaveren være forberedt på at skulle dokumentere, at der faktisk er planer om at lukke forretningen, oplyser Forbrugerombudsmanden.

Det foregår i City 2 – eller rettere i mødelokalet ved siden af DalleValle i Copenhagen Designer Outlet.

Tidspunkt:
torsdag d. 31. oktober 2019
Kl. 15:00 - 17:00

Sted:
City 2
Cityringen 4
Taastrup

Tilmelding

Deltager nr. 1


Deltagerliste

  • Janne Andersen Thomsen, Jobkonsulent, Labance
  • Henrik Fog Martens, Salgsdirektør, First Lease A/S
  • Ulla Bruhns, Virksomhedskonsulent, Virksomhedsservice, Brøndby Kommune
  • Charlotte Truelsen, :rhvervsambassadør, Erhvrvssammenslutningen
  • Niels Olesen, Adm. Direktør, Mettler Toledo
  • Henriette Sørensen (gæst), Indehaver, Mormorsloft.dk