Persondata for dummies

DER ER IKKE FLERE LEDIGE PLADSER

Blot 4 ud af 10 danske virksomheder er klar til de nye regler om persondata. Det vil medlemsvirksomheden Ret&Råd lave om på, når de i samarbejde med Erhvervssammenslutningen inviterer til informationsmøde om persondatalovgivningen.

Den nye EU-persondataforordning træder i kraft i maj 2018. I dag mener altså kun 4 ud af 10 virksomheder, at de er klar til de nye regler, og kun halvdelen af de danske virksomheder forventer at have sikret deres persondata tilstrækkeligt, inden de nye regler træder i kraft. Dermed kan en stor gruppe virksomheder risikere bødekrav på op til 4 % af deres omsætning.

Puha….

Er reglerne overhovedet relevante for din virksomhed?

For langt de fleste virksomheder vil svaret være ”ja”. De nye regler gælder ved enhver form for digital behandling af oplysninger om personer. Begrebet ”personoplysninger” omfatter således ikke kun de meget personlige oplysninger, der findes på f.eks. Facebook og hos forsikringsselskaber, men enhver form for oplysning om en ”identificeret eller identificerbar person”.  Reglerne er derfor grundlæggende relevante for alle virksomheder og myndigheder, som behandler oplysninger om fysiske personer digitalt, uanset karakteren af oplysninger og formålet med behandlingen. Lidt forsimplet kan man sige, at reglerne er relevante for alle de virksomheder, som har et IT-system, en webshop, en app eller lignende, hvori der bliver indtastet oplysninger om kunder, medarbejdere, samarbejdspartnere osv. Reglerne bruges endda selvom behandlingen ikke omfatter nogle af de traditionelle personoplysninger såsom navn, adresse, telefonnummer osv., idet også mail-adresser, IP-adresser, online-adfærd efter omstændighederne i sig selv kan være nok til at blive omfattet.

Tilmelding

Arrangementet er gratis, og der er et STÆRKT begrænset antal pladser. Tilmeldingen foregår derfor efter først-til-mølle princippet, og der kan kun deltage 1 person pr. virksomhed.

Tidspunkt:
Mandag den 27. februar 2017
kl. 16.00-18.00
Sted:
Ret&Råd
Banegårdsvej 1
2600 Glostrup

Foreløbig deltagerliste

1. Anders Johansen, Indehaver, ATJ Energi APS
2. Iben Pallesen, Administratiosnchef, Ahlsell Danmark ApS
3. Birgitte Stübe, Office Manager, Nexus ID Solutions A/S
4. Dorthe Müller Resch, HR & kundekonsulent, HumanizeR
5. Lisbeth Volf, Direktionsassistent, Colas Danmark A/S
6. Frederik Kristensen, Direktør, Datawareness ApS
7. Allan Schjeltved, IT-Konsulent, Grundstenen Consulting ApS
8. Niels Jørgensen, Adm.dir., a/s Jensen Electric
9. Bo Kristiansen, Adm. direktør, COMAsystem ApS
10. Mette Christensen, Adm . Direktør, Duotec A/S
11. Helene Koers, Indehaver, Flexkapacitet
12. André Kowalczyk, CEO, Værkstesdgårdens Ejendomsudlejning A/S
13. Henrik Ramlov Hansen, Partner, Frandsen EL
14. Jette Øvlisen, Senior Investeringsrådgiver, TimeInvest
15. Anette Egeløv Jensen, Pensionsmægler, TimePension/Söderberg & Partners
16. Thomas Hansen, Adm. direktør, Magna Gruppen
17. Dorte Lykke, økonomi, A. Sømod – Kran & Transport
18. Peter Skafte, Ejer, Peter Skafte ApS
19. Kim van der P, Købmand, Handelsfirmaet Van Der P ApS
20. Morten Givard, Indehaver, Sikma Consult
21. Morten Sundberg, CEO, Royal Golf Center A/S